Introkursus for nyansatte i Folkekirken

Den danske folkekirke er et særligt sted, der danner rammen om både kirkelige handlinger, kulturliv og frivilligt arbejde. Samtidig er folkekirken også en professionel arbejdsplads for tusindvis af ansatte inden for mange faggrupper.

For at give nyansatte en god fælles forståelse for folkekirkens helhed, har en arbejdsgruppe bestående af de faglige organisationer og med Kirkeministeriet i spidsen, udviklet et introduktionskursus.

Kurset er obligatorisk for alle, der har fået deres første stilling i folkekirken med en ugentlig arbejdstid på mere end 8 timer, og som er ansat det seneste år forud for kurset. Der vil blive udstedt et deltagerbevis.

For liste over aktuelle introkurser, følg dette link.

Hvad går kurset ud på?

Kurset byder på en gennemgang af:
Folkekirkens historie, folkekirkens organisation og økonomi, folkekirken som arbejdsplads, folkekirkens gudstjenester og kirkelige handlinger og folkekirken lokalt og regionalt.
Du kan læse mere om kursets indhold her.

Hvordan kommer man med?

Tilmelding skal ske efter aftale med din arbejdsgiver. Det er muligt at tilmelde sig et kursus i nabostiftet. Læs mere om tilmelding på de(t) arrangerende stifters hjemmesider:

Helsingør StiftKøbenhavns StiftRoskilde StiftLolland-Falsters StiftFyens StiftHaderslev StiftRibe StiftViborg StiftÅrhus StiftAalborg Stift

Hvem står bag kurserne?

Kurset er udviklet i et bredt samarbejde mellem Kirkeministeriet, stifterne, Den Danske Præsteforening, Danmarks Provsteforening, FAKK, Dansk Kirkemusikerforening, Dansk Organist og Kantor Samfund samt Landsforeningen af Menighedsråd.