Kursusprogram

Folkekirkens historie

Deltagerne får en introduktion til den danske folkekirkes historie målrettet nyansatte i folkekirken. Man vil stifte bekendtskab med hovedlinjerne omkring kristendommens historie i Danmark og folkekirkens tilblivelse, herunder den løbende demokratiseringsproces.

Folkekirkens gudstjenester og kirkelige handlinger

Deltagerne får en grundlæggende forståelse for folkekirkens gudstjenester og andre kirkelige handlinger. Samtidig gives et overblik over de forskellige stillingstypers rolle og kompetencefordeling i forbindelse med folkekirkens kirkelige handlinger.

Folkekirkens organisation og økonomi

Deltagerne får en elementær indføring i folkekirkens organisatoriske og økonomiske opbygning målrettet nyansatte i folkekirken. Samtidig kan deltageren efterfølgende danne sig et billede af sin egen stillings placering i folkekirkens organisation og samtidig have kendskab til pengestrømme og beslutningskompetencer i organisationen.

Folkekirken som arbejdsplads

Deltagerne får i hovedtræk kendskab til menighedsrådets, ansattes og præsternes ansættelsesforhold, samt samspillet mellem de forskellige faggrupper i folkekirkens opgavefællesskab. Endvidere bliver deltagerne bekendt med forventninger til god adfærd hos folkekirkens personale.

Folkekirken lokalt og regional

Folkekirken præsenteres i spændingsfeltet mellem at være en lokal sognekirke og en kirke, der i stigende grad også udformer tilbud til mindre målgrupper inden for et større område end det enkelte sogn, f.eks. omkring en by eller i provstiet.